Kuş seslerinin arasında/Salzburg

Yine önceden planlanan yine hayalim olan bir şehre gittik gördük ve gezdik.Gezi öncesi hava durumu accuwheather’a göre çarşamba yamurlu,perşembe kısmen güneşliydi.Harika bir İstanbul havasında uçağımıza bindik.Bizi 2 günlük Salzburg gezisi bekliyordu.

Uçak sebebini anlamadığımız şekilde 1.5 saat rötar yaptı.Thy’na yakışmasada bunda da vardır bi hikmet dedik ve sorunsuz sayılabilcek uçuşla Salzbur w.a Mozart havalimanı’na indik.

Yağmur hatta Fırtına karşıladı bizi….

Küçük bir havalimanı Salzburg havalimanı.Kolayca pasaport kontrolunden geçtik.Polis 2 gün kalıp gezi amaçlı geldiğimizi öğrenince hava yağmurlu şansınız yokmuş dedi:(Başta otobüs ile otelimize ulaşmayı planlamıştık ama dışardaki yağmur sebebiyle hemen taksiye bindik.Hiç İngilizce bilmeyen şöförümüz Fredrick ile tarzanca anlaştık.Bize yol üstünde güzel ve tarihi mekanları eliyle işaret etti.Otelimiz Allstad yani eski şehir de yer alan Weisse taube isimli güzel,küçük 4 yıldızlı oteldi.Kahvaltısı standart ama odaları tertemizdi.Şehrin tam kalbinde sayılıcak konumu bize tatil boyunca harika avantaj sağladı.

otelimiz

Odamızda 1 saat kadar dinlenip yağmurun azalmanısı izledik.Azalır azalmaz yağmurluklarımızı giyip kendimizi Sazlburg ‘a attık.Otelimizin şemsiye vermesi ve her mağazanın girişinde şemsiyelik olması bize Salzburg’luların yağmurla yaşamayı öğrendiğini benim memleketim Kastamonu’nun ise sadece yağmurdan şikayetci olduğunu anlattı.

Elif’le her gezi güzel ama ljublaja -Salzburg-Malta(valetta) gibi nispeten küçük,nehri olan,kalesi olan ve harika cafe ve butikleri olan şehirler daha güzel geliyor.Tarih,trafige kapalı alanlarda gezmek ve yemek yiyip alışveris bizce çok keyifli.Birde Çok fazla turist olmaması ve haftaiçi olması bize ait bir yerde yada bir şehirde yalnız geziyoruz hissi veriyor bize.

Otelimizden çıkar çıkmaz 50mt. ilerde Mozartplatz karşımıza çıkıyor.Burda Mozart2ın harika bir heykelini dikmişler.Mozart Salzburg doğumlu,çağının belkide insanlık tarihinin en büyük müzisyenlerin.35 yaş gibi genç bir yaşta ölmesine rağmen,6 yaşında ilk beste ve konserini verip,600 dan fazla beste sığdırmış.Bugün ise 250 bin nüfuzlu Salzburg’a yılda 5 milyon ziyaretci gelmesinin en büyük etkenlerinden birisi.Salzburg’lular da bu dehaya saygılarını göstermekte hiçbir eksikleri yok.Mozart meydanı,doğduğu yaşadığı ev,kutsandıgı kilisi vb.herşeyi belirtip koruyup müzeleştirmişler.Mozart’ı doğdugu evi gezerken ailesi ile birlikte detaylı anlatıcam o yüzden ilk günkü yağmur altında yüzeysel keşif dakikalarımıza dönüyorum.

mozartplatz

Mozartplatz

Mozartplatz ‘ı geçip hemen rezidantplatz’a ulaştık.Burada tam bir sanat eseri harika bir çeşme meydanın tam ortasında sizleri selamlıyor.Selfie çubuğumuzla yamur altında şemsiyelerimizle çeşme ve meydan fonunda fotomuzu çekmek hem bizler hemde izleyenler için çok keyifliydi.Hemen çeşme ve tabiki duomo(Sazlburg katedrali karşında)bulunan cafe-pastane tarzı mekana girdik ve harika yiyecek ve pastaları gördük.Elif hemen almak istedi ama ona cafe Tomaselliye yakın olduğumuzu hatırlattım.Planımız Getreidegasse’de bulunan nordsee’de yemek sonra Cafe Tomaselli’de tatlı ve kahve içmekti rezidantplatz’ı geçer geçmez Altermarkt adlı küçük meydana geliyorsunuz.Burda Meşhur 1700’lerden kalma cafe Tomaselli ve Meşhur Fürst pastanesi bulunuyor.Zaten bizce Cafe tomaselli-fürst-cafe mozart Salzbur’un en güzel 3 cafe-pastanesi.Bizde fürst ve Cafe tomaselli’ye şöyle bir göz atıp yolumuza devam ettik.Rotamız,harika cafe-butik-müze ler bulunan ne ararsanız en güzelinin olduğu meşhur getreidegasse idi.

Rezidansplatz

Cafe Tomaselli

Tam bizlik:Getreidegasse
Evet Viyana’da kartner,ST.Peterburg’da nevski,Nice’jean medecin neyse burda da Getreidegasse o.Harika cafelerden butiklere,hediyelik eşyalara ve müzelere herşey burada.Caddê’nin yeni şehir tarafı girişinde tarihi asansör var.

Harika bastonlar satanlardan,bıçak-çakı dükkanları ve bavaria tarzı kıyafet ve kaşmir ve yün kazaklar satan butikler populer.Mozart’ın dogdugu ev caddenin allstad tarafında hemen başlarında ve altında spar isimli zincir market ve yanında nordsee var.Biz 2. güne gezi işini bıraktık ilk gün alışveriş ve hediye işine giriştik.Yağmur altında kah o mağaza kah bu mağaza dolaşıp alışverişi bitirdik kısmen:)Artık yemek yeme zamanıydı.Nordsee’de Elif ızgara balık,bense tüm çeşit karides ve içi açılmış istakozlardan aldım.Hepsi harikaydı böyle güzel bir yemeğin üstüne artk cafe Tomaselli’ye gidip kahve içme zamanıydı.Cafe’nin önü terası da var ama hava kapalı olduğu için herkes içerde oturuyordu.İçerisi eski zamalardan kalma mobilya ve aksesuarlarla doluydu.Biz girdiğimizde bir bayan pastaları topluyordu.Üzüldük kaçırdı kapanıyor dedik ki saat sadece 15.00 gibiydi.Ona rağmen kahve içeriz diye oturduk.Gelen garsona pasta menüsü dedik,o da bize lady getircek size dedi.Biraz sonra çok şık uşak kıyafetinde bir orta yaşlı bayan sırtında kucaman tepsisi ile geldi.Tepsi pastalar ile doluydu,istediğimizi seçtik ve bayan hemen parasını aldı.Kahveler ise sonra geldi.Bize çok değişik ve orjinal geldi bu durum.Cafe Tomaselli kesinlikle denenmesi ve oturulması gereken cafe ama diyorumya lezzet FÜRST’te:)Bizim klasik kırmızı yeşil kaplarda olan eskiden ALMANYA’DAN gelen akrabalarımızın getirdiği şimdi freeshoplarda da olan Mozart çukulatalarının orjinalini yani ilkini  Cafe Fürst yapmış.Aralarında en önemli fark Fürst’de olan Mozart çukulataları el yapımı.Cukulata ertitilip ortasında harika karışım ekleniyor sonra o karışım çubuğa takılıp çikolataya batırılıyor.En sonra çikolata topundan çubuk çekip alındığı için orda kalan boşluk elle dolduruluyor.Ordaki çıkıntı bize farkı gösteriyor.Fabrikasyon yani kırmızı paketteki mozart çikolatlarında bu yok.Fürst bu çikolatayi bulup icat eden pastane ve paketi mavi toplar.

Getreidegasse

Fürst Pastanesi

Getreidegasse'de bir çikolatacı

Getreidegasse’de bir çikolatacı

Fürst'ün orjinal Mozart çikolatası yapımı

Fürst’ün orjinal Mozart çikolatası yapımı

Cafe Mozart,Getreidegasse

Neyse dönelim geziye,kahvemizi içip pastalar yenmiş ve artık yol yorgunlugu kendini göstermişti.Odamıza gidip 2-3 saat dinlenmek gerekirdi ve öyle yaptık.Aksam saat 7 gibi güneş açmış ve bizde kendimizi dışarı atmıştık.Allstad ‘dan Salzbach nehri kenarına yürüdük.Burda 3 adet köprü ile yeni ve eski şehir birleşiyor.ilki  üstünde kilitler asılı köprü(makartsteg),ikincisi araç ve yaya köprüsü(staatbrusche) ve üçüncüsü yine yaya köprüsü olan Mozartsteg.Üçüncüsü Mozart meydanı tarafından çıkınca görüyorsunuz.Bizde burdan çıkıp araç köprüsüne kadar güneşin tadını çıkararak nehir boyu yürüdük.Güneş monchberg tepesinin ardında kaldıgığı anda soğuk geldi ve bizde kendimizi yine getreidegasse’ye attık.,

DSC_0146_640x425DSC_0156_640x425

Akşam yemeğimizi K+K hotel in restoranını seçtik.Mozartplatz’a kesisen  sokakta olan ve restorantı harika olan bir otel.Şansımıza garsonumuz Ercan bey Antalyalı bir türk çıktı.Eş durumundan Sazlburg’a gelmiş,bize hem hoş sohbeti hemde yemek tavsiyeleri ile çok yardımcı oldu.Ayrıca yemekte ekmek gelmezmiş orda,bize özel ekmek ikramıda yaptı.Yemekte ne yedik,tabiki Şinitzel.Salzbur’un et şinitzeli meşhurmus.Eşim et,bende tabuk şinitzel yedim.İkiside kocaman ve harika lezzetliydi

Dana Şinitzel

Tavuk şinitzel

.Güzel akşam yemeğimizin sonunda otelimizin yemen yanında olan ZWETTLER  wirsthaus (Kaigasse 3,Salzburg)isimli restorant-bar da bira içmeyi planlamıştık.

Aslında akşam yemeğini burda yemeyi planlamıştık ama Bar ağırlıklı olduğunu sandığımız için vazgeçmiştik.Oysa iç kısmı harika bir yerel restorantmış.Size tavsiyem  bir akşam yemeğinizi burda yiyin.Bar kısmında çok hoş dekore edilmiş yüksek bank ve karşında yine yüksek bir standtan oluşan bir kısımda oturduk.Eşim kahve ve applestrudel yedi.Elma tatlısı harikaydı,benim biraz patatesim tabiki güzeldi ama mas dedikleri bira bardağı en orjinal olanıydı.Bizim gittiğimiz saatte   Barcelona-Bayern münih maçı olması ayrıca keyif kattı.Alman müşteriler bayern,Avusturyalı çalışanlar barcayı tutuyordu.Keyifli dakikalardan sonra yarınki yogun program için yatmaya gittik.Odamıza geldiğimizde maç devam ediyordu ve peşpeşe goller ile Salzburg inledi,sebebin twitter dan öğrendik,lionel messi’ymiş,.:)

Mozartplatz gece

ZWETTLER  wirsthaus

ZWETTLER wirsthaus

Bisiklet,Domplatz,foniküler,Sacher otel ve torte,Mirabel bahçeleri ve akşam Peter Stifkeller’da yemek ve klasik müzik konseri/Muhteşem 2.günümüz

2.ve son günümüze sabah 10 gibi kalkarak başladık.Artık yağmur gitmiş bizi güzel bir Salzburg güneşi karşılamıştı.Bugün ilk işimiz yarınki münih tren yolculuğumuzun daha önceden ayırttığımız biletlerini almak için Bahnhof(tren istasyonu)gitmekti.Ama aynı yerlerden geçmemek ve karnımızı da doyurmak için şöyle bir yol yaptık.Otelden çıkıp Alter markt,’ta Cafe Fürst’te kahvaltı yapıcak,Sonra getreidegasse’de cafe Mozart’ta tatlı yicek,ordan karşıya geçip Mirabell bahçelerini gezip oranın önünden otobüs ile tren istasyonuna gidicektik.(1,2,3,5,6)yani 4 numaralı otobüs hariç hepsi bahnhof tan geçiyordu.

Mirabel garden

Mirabell bahçeleri

Rezidansplatz ‘a girer girmez rahat durmadık ve faytona bindik.Küçük tur 44 euro pahalı ama yetti bize.Daha önve binmeyenler için denenebilir.Biz ilk olarak Fürst’e gittik ve kahvaltı yerine harika tatlısı ………  dan yedik.Bizce Salzburg’da yediğimiz en güzel tatlıydı……………………………………………………Fürst’den Orjinal Mozart Çikolatalarını da alıp ayrıldık.Hemen ara sokaktan getreidegasse’ye geçip Mozarts Geburtshaus(doğduğu)eve gittik.Mozart ailesinin yaşadığı ve Wolfang Amadeus Mozart’ın doğduğu ev bugün müze.Girişi kişi başı 10 euro.Ev olduğuna yakın korunmuş ama halıları yok:)Mozart’ın babası Leopold’da müzisyen ve çok ünlü bir kemancı.Mozart varlıklı bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelmiş.Kız kardesi de müzisyen.Evde Mozart ‘ın doğum odasında saçı ve birkaç kişisel eşyası ilgi çekiyor.İlk piyanosu ve babasının ve kendinin bestelerini içeren orjinal kitaplar ilginç.Bazı yaşlarında gerçekleştirdiği konserlerin tabloları da güzeldi.Evin bir odasının tavanı tabartma ile Salzburg oluşturulmuş.Bu evin orjinalinde mi sonra mı yapıldı öğrenemedik.Biz hızlı müze gezen bir çift olarak yaklaşık 30dk-45dk arasında hallettik.

Cafe Fürst,Altermarkt

Mozart’ın dogumevinden çıkıp az ilerde olan Mozart cafe’ye çıktık.Ambiansı bozulmamış eski,nostaljik bir kafe.Gidilip oturulması zaman geçirilmesi gereken bir yer.Cafe’den çıkıp artık nehrin diğer tarafına mirabell sarayına gitme zamanıydı.Nehrin diğer tarafına üstünde asma kilitler olan köprüden geçtik.Altınızda hızla akan su ve iki yakasıda birbirinden güzel Salzburg insana inanılmaz keyif veriyor.Yeni Salzburg bizim şehirlerimize göre bayağ eski,düzenli harika estetik korunmuş.Oraya da insan ayrı hayran kalıyor.

Mozart doğduğu ev

evin mutfağı

mozart saçı

doğduğu oda

Mirabell sarayına giriş yok.Sadece bahçesinde gezebiliyorsunuz ki bu da yeterli.Harika ağaçlar,estetik çeşme ve havuz insana huzur veriyor.Zerafet heryer oldugu gibi burda da hat safhada.Eğer sarayın içine girmek istenirse,Akşam yemekli yada yemeksiz klasik müzik konseri için bilet almak bir yol.Hem Mirabell sarayının içini görüyorsunuz hem de klasik müzik dinleme şansınız oluyor.Biz de Mirabell bahçesinin keyfini çıkartıp otobüsle bahnhof a gidip bilet işimizi hallettik.Önemli hatırlatma,saat sabah 8 e kadar olan biletler ,9 dan sonra olan biletlerin bir kaç katı.Vakti olanlar içim saat 9 sonrası biletleri tavsiye ederim.Biz internetten aldığımız sandıgımız biletleri meğer alamamışız.Bu yüzden 30 euro(2 kişi)ödiyeceğimiz Sazlburg-Münih treni için 60 euro ödedik.Sonradan trende tanıştığımız Türk grup(60 yaş üstü:)6 kişi 70 euro ödemişler ama saat 9-13 arası geçerli trene bilet almışlar ve yanlış anlayıp saat 8 yani bizim trene gelmişler.Kontrolu yapan bayan sanırım yaşlarına verdi ve bişey demedi:)

funiküler

Dönüşte artık yemek vaktiydi ve yine nordsee ziyafeti çektik.İlk gün yiyemediklerimi aldım,eşimse yine ızgara balık:)Artık yorulmuş ve saati de siesta zamanına getirmiştik.Otelimize dönüp 2 saatlik dinlenme ile zinde bir şekilde programızın kalan kısmına başladık.Mozartplatz’da bulunan rent a bike ‘tan 2 bisiklet kiraladık.Normalde en az 4 saat ve 16 euro istiyorlar.Biz pazarlık ile 1 saat için iki bisiklete 20 euro ödedik ve çıktık Salzbach nehri kıyısı bisiklet yoluna.Kaldırımlarda harika bisiklet yolları yapmışlar ve köprüleri alt geçit ile çözmüşler.Bisiklet üstünde harika güneşli havada Salzurg’un tadını çıkardık.Karşı köşeye geçip Sacher otelin kafesinde Sahertorte yedik.Elif’in bayıldığı bu tatlıyı VİYANA’DAN sonra burda da Sacher otel de yemek nasip oldu.

Sacher otel

sacher torte

Tatlı sonrası enerjiyi  yakmamız lazımdı.Emir için söz verdiğimiz Playmobil almak amacıyla oyuncakcıya gittik.Kapıda bisikletimizi kitledik ve sonra kocaman oyuncak kutusunu bisikletin arkasına sabitleyip tura devam ettik.1 saat boyunca Salzburg’un altını üstüne getirdik:)bisiklete binerken elinde selfie çubuğu ile fotoğraf çeken komik tiplerdik.:)

Çok sevdiğimiz ve heryerde bulamadığımız Bacardi Breezer ,burda zincir market olan Spar’da bulduk.Yine alt raflarda tek tük bulup Türkiye’ye getirdik.Kırmızı yeşil yani fabrike mozart çikolatalarını spar gibi süpermarketlerden alın çünkü neredeyse yarı yarıya ucuz.

Marzipan çeşitleri de bolca vardı ve hepsi de güzeldi ama en orjinali marzipan gül dü.

1 saat tamamlanmış ve bisikletleri zamanında bırakıp otele geldik.Eşyalarımzı bırakıp saat 6 gibi funikuler ile kaleye çıktık.Kale avrupanın en eski ve korunmuş kalelerinden.Çok da büyük.Suralara konumlanmış cafe restorantın manzarasını tarif edemem.Tüm Salzburg ayaklarınızın altında ama bence nehrin karşı yakasındaki Stein hotel’in teras manzarası daha güzel çünkü harika Salzburg kalesi manzaranızın baş konuğu oluyor.Ljubljana kalesi daha küçük ama daha güzel ve müzesi konser alanı daha guzeldi.Burda cafe farklılık yaratmıs.yarım saat sonra yine funikuler ile aşahgğ iniyoruz.Funikuler kişi başı 6 euro ama yürümeyi seçmeyin dik ve uzun bir tırmanış var yolda.

Kaleyi de gezince artık planladığmız heryeri görmüş ve herşeyi yapmıştık.Biraz daha zaman olsa Stein hotel terasında kahve içmek,nehir turu,ve Salburg katedralı gezıleılırdı.Funikuler inişinde kapitalplatz da modern heykelin önünde fotolar çektik.Yeni yapılan bu küre(mozart)çikolatasını temsil ediyormuş.

Artık odamıza döndük ve 20.00 deki yemek ve klasik müzik konseri için hazırlanmamız lazımdı.Konsere giderken Salzburg mezarlığından geçtik amaanladığım kadarıyla önemli kişiler gömülü özel bir mezarlıktı.Çok bakımlıydı ve mezarlar sana eseri gibiyidi her biri.Konserimiz Peter Stiftfkeller (www.stpeter-stiftskeller.at) isimli bir alandaydı.Dini bir kompleks de olan restoran ve tesis ms.850 li yıllarda açılmış.Belkide tarihin ilk restorantlarından.İlk başta tabiki fırınmış zamanla lokanta olmuş.Bugün lüks ,tarih ve lezzet burda buluşmuş.Salzburg’a gelen tüm ünlüler devlet başkanları burda yemiş.Eeee bizede burda yemek yemek düşerdi:)Konser yemeği lokanta ile farklıymış güzeldi ama balo salonunn da yemek yemenin ayrıcalığı yanında dezavantajı hiçbir zaman yemek gibi olmamasıydı.Keşke ilk gece de sadece yemek için restorant kısmına gelseydik dedik.

Konser saat 20 de ama bize 30 dakika önce gelin dediler.Kişi başı 60 euro yemek ve konser ücreti vardı.Salonda yaklaşık 50 kişiyidik,garsonlar çok şık bakımlı ve naziktiler.Müzisyenler ve solistler harikaydı ben sevmem ama ben bile ağzım açık izledim.3 seans yemek  ve konser vardı.Yani  çorba-muzık-ana yemek -müzik-tatlı-müzk şeklinde 2 saat sürdü ve rüya gibi bir gece yaşadık.Yemekler harika değildi ama müzik herşeyi toparladı.

aaa_576x768

dddd

Peter stifkeller

Müzik bitmiş,gece bitmiş ve bizim Salzburg gezimiz de bitmişti.Gerçekten çok keyif almış,dinlenmiş mutlu ama bir o kadar da hüzünlüydük son gecemizde otelimizde.Sabah taksi ile 9 euro ile bahnhof a gidip ordan Münih trenine bincektik.Yolculuğu Münih yazımda anlatıcam.

Tekrar Salzburg-Hallstat(harika bir avusturya köyü) gezisi yapmak üzere ayrılıyorduk…